Vintern i Värmland är skoningslös mot maskiner som inte är förberedda. Hydraulsystem är särskilt utsatta när temperaturen kryper ner mot -20°C eller lägre. Här reder vi ut varför viskositet spelar roll och hur du undviker dyra haverier.
Viskositetsfällan: ISO VG 32 vs 46
Oljan är hydraulsystemets blod. Dess viktigaste egenskap är viskositeten – hur “tjock” den är.
- ISO VG 46: Standardoljan för många maskiner. Utmärkt vid normal drift, men blir sirapsliknande vid sträng kyla.
- ISO VG 32: En tunnare olja som flyter bättre vid låga temperaturer, idealisk för vinterbruk i skogen.
Att köra en maskin med för tjock olja i kyla (t.ex. VG 46 i -25°C) är som att försöka suga en milkshake genom ett sugrör. Pumpen får inte i sig olja snabbt nog.
Kavitering: Pumpens tysta död
När pumpen inte får tillräckligt med olja uppstår ett fenomen som kallas “starvation” (svält). Detta leder till kavitering – små vakuumblåsor bildas i oljan och imploderar sedan mot pumpens metalldelar med enorm kraft.
Resultatet? Det låter som “grus i maskineriet” och pumpen kan förstöras på några minuter. Metallsspån sprids sedan ut i hela systemet.
Filter Bypass – Smutsig olja rakt in i systemet
Kall olja är tungjobbad, även för filter. När tryckfallet över filtret blir för högt på grund av den tjocka oljan, öppnas ofta en säkerhetsventil (Bypass).
Detta är en nödfunktion för att inte spränga filtret, men konsekvensen är allvarlig: Ofiltrerad olja leds förbi filtret och rakt in i dina känsliga komponenter. All smuts som filtret borde ha fångat riskerar nu att nå servoventiler och cylindrar.
Expertens tips för kallstart
- Motorvärmare: Värm även hydraultanken om möjligt.
- Lägsta tomgång: Starta motorn och låt den gå på absolut lägsta varvtal. Rör inga spakar.
- Cirkulation: Låt pumpen cirkulera oljan (obelastad) i 10–15 minuter tills temperaturen stigit något.
- Mjuka rörelser: Börja arbeta försiktigt. Chockbelastning med kalla tätningar är ett recept för läckage.
Tveka inte att kontakta oss om du behöver råd om oljeval inför vintern.